Mak dôležitý pre zdravie

Konzumácia maku výrazne podporuje imunitný systém, pretože zásadité makové semienka z potravinárskych odrôd sú bohaté na zdraviu prospešné látky, obsahuje :

• vitamíny B1 a B3 (niacín a tiamín)
• vitamíny E a C
• kyselina listová a pantoténová
• vlákniny
• bielkoviny
• sacharidy

Makové semienko obsahuje
• 42-58% tukov,
• 18-20% bielkovín
• 16-24% sacharidov
• 5-8% vlákniny
• asi 6% minerálnych látok

Mak je dôležitý pre zdravie

Minerálne látky

Mak obsahuje najviac vápnika zo všetkých potravín, v 100g maku je až 1400mg vápnika. Jeho využiteľnosť je oveľa vyššia ako z mlieka, v ktorých je vápnik viazaný na kazeín.
Obsahuje ešte draslík, horčík, meď, železo, mangán, sodík, fosfor a zinok

Tuky

sú zastúpené asi 40%. Makový olej obsahuje vysoké percento prospešných polynenasýtených mastných kyselín, najmä kyseliny linolovú (67-72%) a alfa-linolénovú (3-5%), ktoré si organizmus nevie säm syntetizovať a preto ich treba prijímať v potrave.
Dôležitou je aj kyselina olejová, menšie zastúpenie majú kyseliny palmitová a stearová.



Mak je pre svoje zloženie vhodná potravina, pomáha pri

• prevencia osteoporózy
• tvorba kostného tkaniva
• lámavosť nechtov
• reuma
• migréna
• vysoký krvný tlak
• rakovina prsníka
• chronická únava a stres

• mak zlepšuje spánok
• upokojuje
• odkysľuje organizmus
• znižuje cholesterol
• podporuje imunitu
• priaznivo vplýva na vyprázdňovanie čriev.


Doprajte si mak pár krát do týždňa, najlepšie bez cukru v jogurte, tvarohu, mlieku, smoothie (pozri recept) alebo napríklad v pšenovej kaši.